Zo herken je vishing

Er zijn criminelen die zich via de telefoon voordoen als een medewerker van je bank, de Belastingdienst of een computerbedrijf. En door je vertrouwen te winnen met gladde praatjes, proberen ze geld of waardevolle persoonsgegevens te ontfutselen. Dat noem je vishing, een variant op het bekende phishing. Zelfs de meest alerte mensen vallen voor deze oplichterij, dus een goed moment om uit te leggen hoe je vishing herkent.

Wat is vishing?

Deze oplichters kunnen je op verschillende manieren benaderen. Bijvoorbeeld door te bellen vanuit het buitenland (dit zorgde al voor 1,7 miljoen aan schade), via een willekeurig of anoniem nummer of door spoofing. Vooral spoofing is lastig te herkennen. Met deze vernuftige truc gebruiken oplichters nummers van bekende instanties om jou te bellen. Jij ziet het nummer van je lokale bank, maar in werkelijkheid hangt er een oplichter aan de lijn. Hoe weet je nou of je diegene kunt vertrouwen?

De zogenaamde behulpzame medewerker

Stel: je wordt gebeld door je bank en een vriendelijke medewerker vertelt je dat er een beveiligingsprobleem is, waardoor je geld niet langer veilig is op je rekening. De persoon aan de lijn weet zelfs je rekeningnummer en postcode en huisnummer. Vervolgens adviseert de medewerker om het geld direct naar een andere beveiligde rekening van de bank over te maken. Hij of zij geeft het bankrekeningnummer, en helpt je stap voor stap bij het overboeken van je zuurverdiende spaarcenten. Goede service, toch?

Onthoud: jij hebt geen probleem

Niet dus. Want hoe behulpzaam de oplichter ook is bij het oplossen van jouw niet bestaande probleem, zal de bank nooit dit soort verzoeken doen. Laat je dus niet onder druk zetten om geld over te maken, gegevens als pincodes te delen of software te downloaden op verzoek van onbekenden. Onthoud dat Microsoft je nooit zal bellen omdat je een computerprobleem hebt. Of je bank die je telefonisch om je pincode vraagt. Twijfel je? Hang op en bel het bedrijf zelf terug.

Wat kun je verder doen?

Heel simpel: goed blijven opletten en altijd kritisch zijn als een bedrijf je zonder aanleiding belt. Krijg je een vreemd verzoek vanuit een publieke instantie, check dit dan altijd bij de betreffende organisatie. En ben je benaderd door een oplichter, meld dit dan ook bij de organisatie waarvoor hij of zij zich voordeed. Op die manier worden ook andere mensen gewaarschuwd.

Delen?

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Delen

Share on facebook
Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp

Populaire blogs

Zo maak jij jouw telefoon kidsproof 

Het komt best wel vaak voor dat je jouw telefoon of tablet even aan je kids leent om ze te vermaken...

Digitale detox: de voordelen van minder schermtijd

Gemiddeld kijken mensen 5,5 uur per dag naar een scherm, waarvan ruim 2 uur naar het scherm van hun mobiel. Niet schrikken: op jaarbasis is dat maar liefst een maand lang onafgebroken scrollen, appen, streamen en surfen.

Bluetooth, wat is het en hoe zet je het aan?

Bluetooth is overal. Je maakt vrijwel zeker iedere dag gebruik van deze draadloze technologie...

Privacy en mobiele betalingen 

Mobiele betalingen zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Apps en wallets zorgen ervoor dat we overal snel en eenvoudig kunnen betalen met onze telefoons..